Op stap met mam en pap

14 april 2010 - Parati, Brazilië

Na bijna 6 maanden alleen gereisd te hebben, kwamen mijn ouders me vergezellen. Onze eerste stop was Ica. ´s Ochtends stapten we in de boot om de Ballestas eilanden, zeeleeuwen en pinguins te bekijken. ´s Middags stapten we in een dune buggy. Voordat we de duinen opgingen, vroeg de chauffeur: tranquilo o rapido. Een beetje vaart maken mag wel, vertelde ik hem. En dat deed hij. We scheurden en sprongen over de duinen. Het voelde alsof we in een achtbaan zaten, maar dan zonder veiligheidsbeugels.

Bovenop een duin stopte de buggy en werden de sandboarden uitgeladen. Na een korte instructie mocht ik als eerste naar beneden. Nog voordat ik goed en wel op mijn board lag, gaf de chauffeur me een zet en ´surfde´ ik de duin af. De eerste duin was om te oefenen, de tweede was pas het echte werk. Terwijl ik nog stond te twijfelen of ik wel durfde, sprong mijn vader op zijn board en gleed de duin af. Dat zag er te leuk uit om nog langer te twijfelen.

Na de duinen bezochten we de Nascalijnen. Het leek me niet echt bijzonder, een stel lijnen in de woestijn. Maar toen we eenmaal boven op de heuvel stonden en meer uitleg kregen, bleek het toch heel interessant te zijn. Ik was vooral onder de indruk van de aquaducten. Meer dan 1600 jaar geleden gemaakt en nog steeds in gebruik.

We hadden weer aardig wat cultuur opgedaan, dus vertrokken we richting de natuur. We gingen naar de Colca Canyon. Veel rijden, veel mooie uitzichten en een heerlijke warmwaterbron, maar het hoogtepunt was het zien van de condors.

Het was goed weer om te vliegen, want net toen we aankwamen, vlogen de condors uit voor hun show. Wat een prachtige beesten!!

Lake Titicaca: twee maanden geleden bezocht ik de Boliviaanse kant, nu de Peruaanse. Twee dagen verbleven we op het meer en ´s avonds sliepen we bij een traditioneel gezin. Onze gastvrouw was een 17-jarige meid genaamd Esther.Zij zorgde dat we overal op tijd waren, kookte de lekkerste soep die ik ooit gegeten heb en kleedde ons in traditionele kledij. Een bijzondere ervaring.

`s Avonds begon het enorm te regenen en onweren dat aanhield tot de volgende ochtend. Het lieflijke blauwe meer was veranderd in een grauw golvend monster. De boot schudde van links naar rechts en kantelde steeds net niet. Ik kan nu dus vertellen dat de horizon mooi is.

Onze laatste bestemming in Peru was Cusco en omgeving. In de Sacred Valley kon je nog goed de verwoestingen van de regen in januari zien. Weggeslagen bruggen, halve huizen en vele tentenkampen. De overheid heeft waarschijnlijk veel geld gestoken in de reparatie van de Machu Picchu-treinrails, maar is zijn eigen bevolking vergeten :-(

Ondanks het treurige beeld is deze vallei de mooiste die ik ooit heb gezien. En ook de meest interessante door de vele Incaruïnes. We hadden het geluk dat Machu Picchu net weer open was. En dus volgden we de massa´s toeristen richting de Incastad. Donkere wolken hingen boven de stad, maar het bleef droog. De stad heeft een geweldige ligging en vele mysteries. Grote kans dat we nooit zeker te weten komen waarom deze stad is gebouwd en verlaten.

Ik ben meer dan twee maanden in Peru geweest, nu was er een nieuwe bestemming aan de beurt. Het vliegtuig bracht ons naar Brazilië. Het eerste deel van de Brazliëreis was niet onbekend. In december heb ik al de Iquacu watervallen, Rio de Janeiro en Parati bekeken. Een tweede keer was zeker net zo bijzonder. Deze gigantische watervallen vervelen nooit en Rio is leuk want.....het is Rio.

In Parati zwaai ik mijn ouders uit. Zij terug naar Nederland en ik heb nog een paar weken Brazilië te goed.

1. Kees Timmer:
    Hallo Martine,
    Wat gaat de tijd toch snel he, alweer 6 maanden op reis door Z-America. Je krijgt zo wel een heel reiverslag als je alles bewaard, leuk hoor. Fijn dat je ouders langs zijn geweest en geweldige dingen gezien. Ik heb de lijnen zoals je dat beschrijft ooit eens op TV gezien, indrukwekkend als de geschiedenis erbij hoort. Je blijft nog een poosje in Rio lees ik. Wanneer kom je weer terug naar Nederland. Dus je gaat niet verder richting AZIE begrijp ik.

Het ga je goed, geniet nog lekker van de weken die komen en een goede reis verder. We horen wel wanneer je weer in Nederland bent.

Groet

Kees
  2. Joanne:
    He meid,

Wat maak je toch veel mee. ben Jaloers. Ik zou peru ook echt graag een keer willen bezoeken.
    Zeker wel tof om je ouders weer te zien en te spreken. NU zullen de laatste weken om vliegen.
    en het fijne daaraan is, als je thuis bent, zitten je vrienden al weer op je te wachten :D!!!!!!!!
    liefs Joanne
  3. Annemieke:
    Geniet maar lekker!!!
    Liefs Annemieke
  4. Corine:
    19 april 2010
    Hallo Martine,
    Wat is dat toch heerlijk, lekker reizen en alleen maar leuke dingen doen en vooral ook véél leuke, mooie, landen en natuurverschijnselen zien en beleven. Wat leuk dat je ouders zijn geweest, dat lijkt me voor jullie allemaal een onvergetelijke tijd.
    Ik denk maar één ding:wat zijn wij hier tobbers, ik wil ook weg! Geniet er nog lekker van!
    groetjes Corine
  5. pap en mam:
    21 april 2010
    Wir haben uns sehr daruber gefreut, nicht nur, dass wir wieder etwas van Ihnen gehort haben, sondern auch aus welcher Weltgegend Sie uns geschrieben haben. Sie machen es genau richting! So lange man es noch kann, sollte man sich die Welt ansehen. Diese Erinnerungen kann einem niemand mehr nehmen. Weiterhin alles Gute und viele Grusse.
  6. Theo:
    23 april 2010
    He Martine,
    Moest op school even aftappen en zag toen je naam staan.
    Gefeliciteerd met je verjaardag vandaag.
    Niet te laat maken en morgen vroeg weer uit de veren .
    Wat maak je toch een heerlijke avonturen mee.
    Grandioos

Groetjes Theo
  7. Marjolein:
    24 april 2010
    GEFELICITEERD!!!! met je verjaardag :D.
    Maak er een leuke, gezellige, bijzondere dag van. En tot over een week of 4 :).
  8. Gert-Jan:
    24 april 2010
    Bom dia Martine,

Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.

Ik wens je nog veel reisplezier toe in Zuid-Amerika.Geniet nog even voordat je weer van alles moet in overgereglementeerd Nederland!

Tot ziens.

Gert-Jan
  9. Heleen:
    25 april 2010
    Lieverd!!!!!!!!!!
    Ik volg je nog stiekem een beetje hoor :)
    Leuk dat je ouders zijn geweest en al je stops zijn zeeeeeer herkenbaar hahaha.
    Ik ben inmiddels alweer een maand thuis. Gek hoor. Zo'n reis raakt alweer zo snel op de achtergrond dan.
    Maar goed, we moeten nog maar eens een Zuid Amerika herdenking houden als je weer terug bent!
    Geniet ervan meis, Liefs xx Heleen
  10. Joanne van der Made:
    4 mei 2010
    Hoi Smart, als ik alles zo weer leest, vind ik dat je je reisverhalen moet uitgeven of in ieder geval er een mooi boekje van moet maken, zou zou leuk zijn :-)

Ik sta te popelen, je komt weer naar huis binnenkort!

xJo
  11. Joanne van der Made:
    4 mei 2010
    Peroti. Verheugd ben ik om te lezen dat je het naar je zin hebt. Nog verheugender vind ik het om te zien dat je je rode trui nog niet uit de kast hoeft te halen.

Groet,

Martijn