Het zonnige zuiden van Brazilië

22 december 2009 - Parati, Brazilië

Brazilië, volgens mijn reisgids bekend als het meest sexy land op aarde. Voetbal, er goed uitzien en dansen zijn, volgens de gids, de nationale passies. Dat klinkt goed en van wat ik tot nu toe heb gezien, klopt dat ook wel. Buiten dit zijn er ook enorm veel dingen te zien en te doen. Van strand tot oerwoud, je kan het zo gek nog niet verzinnen of Brazilië heeft het.
Ik heb nog maar een heel klein deel gezien, maar het is tot nu toe zeer indrukwekkend. Het helpt dat de Brazilianen vreselijk vriendelijk en behulpzaam zijn. Uiteraard loopt er hier en daar ook een brompot rond, maar met 190 miljoen inwoners hoef je je daar niets van aan te trekken.

Werd ik in Argentinië nog overal herkend als toerist, in Brazilië is dit voorbij. Regelmatig wordt mij de weg of om hulp gevraagd. Ik denk dat het komt door mijn Havaianas (slippers). Dan hoor je er hier helemaal bij. Hele gezinnen zie je erop lopen en het is zelfs het gebruikelijke schoeisel van de stratenmakers.
De Brazilianen weten sowieso hoe ze je thuis kunnen laten voelen. Zo werden we op Ilha do Mel uitgenodigd voor een verjaardagsfeest in de reggeabar. Dit kwam misschien ook doordat we toen inmiddels bekend stonden als `de Nederlandse meiden die hun sleutel verloren’.
Dat we die sleutel verloren was niet echt onze schuld. Ik had hem keurig veilig op tafel bij onze portemonnees gelegd. Totdat de ober een tafel wegschoof waardoor de sleutel op de vloer viel. Hier kwamen wij pas achter toen we in het pikkedonker naar de kamer waren gelopen en we voor een gesloten deur stonden.
Dat de sleutel op de vloer was gevallen, hoeft op zich ook geen probleem te zijn. Maar deze vloer bestond uit houten planken met grote gaten tussen iedere plank. Laat onze sleutel er nu net tussen zijn gevallen en was onvindbaar. Het feit dat de barman hem had laten vallen en niets vertelde, maakte het niet veel beter.
Na lang zoeken en veel hulp hebben we hem gevonden. Met een hard applaus en een hoop gejoel verlieten we het restaurant. Brazilianen zijn een uitbundig volk!

Het hoogseizoen is hier begonnen en dat kun je goed merken aan de massa´s mensen bij de toeristenattracties. De stranden liggen vol en ik moest goed mijn best doen en veel geduld hebben om een foto te maken van de Iguazu Falls zonder hand of hoofd van iemand anders. Ondanks dat waren de watervallen prachtig om te zien. Het is niet voor niets een van de hoogtepunten in Brazilië.

Brazilië is groot. Als je op de kaart maar een klein stukje verder gaat, zit je zo een paar uur in de bus. De lange afstandsbussen zijn prima, maar altijd te laat. De stadsbussen rijden regelmatig en brengen je naar iedere bestemming. Ze hebben alleen een heel vreemd systeem. Als je de bus in bent gestapt, moet je betalen en door een draaihek. Dat levert problemen op zodra ik er doorheen wil met mijn grote rugzak. Het past namelijk niet, dus dit betekent dat ik mijn rugzak er overheen moet tillen. Hij is echt iets te zwaar om hem in een rijdende en plotseling remmende bus hoog op te tillen. Ik val dan ook ieder keer bijna om totdat er (meestal) een gespierde Braziliaan te hulp schiet. De galante, macho cultuur heeft zo zijn voordelen.

Vanuit het warme Brazilië een heel fijne Kerstmis en een Gelukkig Nieuwjaar!!!

1. Joanne van der Made:
    23 december 2009
    Hoi meid, dat klinkt veel beter dan dat koude weer. En volop in de spotlight..hahah. Klinkt als een heerlijk land. Hier is het heel koud geweest, heel veel gesneeuwd. Ik zal je foto's sturen. Groot nadeel, het sneeuwt in NL en NL ligt plat. Weeralarm werd afgegeven en treinen en trams reden niet.

Gelukkig hebben we heerlijk kunnen genieten van de sneeuw. Elkaar bekogelen en sneeuwpoppen maken :-)

Bij deze wens ik je alvast fijne kerstdagen!! ( Ik mail je zo ff).

xxxJo
  2. Theo:
    24 december 2009
    Martine leuk om te lezen dat je erg geniet van de avonturen die je tijdens je reis meemaakt. wij staan op het punt om de auto in te stappen naar Winterberg in Duitsland. gezellig met het gezin de kerst doorbrengen.In ieder geval wensen wij je een fijne Kerst en een goed en gezond 2010.
    Theo, Petra en de kinderen
  3. Gert-Jan:
    24 december 2009
    Bom dia, Martine!
    Je zit dus nog steeds in het uitbundige Brasil. Inmiddels zeker niet erg blank meer en héél blond? En never a dull moment blijkbaar.
    Reis jij steeds met dezelfde meiden rond of wisselt dat steeds? En uit welke landen komen die? (Yanks, Yaps en Aussies?)
    Zelf zwerf ik nu rond door Andalusië (van Faro (P.) naar Alicante. Overnachting boeken met booking.com en reizen vooral met de bus. Vandaag was de trein van Cadiz naar Sevilla uitgevallen wegens.... de regen (van vannacht)! Gelukkig is het overdag meest droog en zonnig bij een graadje of 20. Ze spreken hier vrijwel alleen Spaans, zelfs bij informatiebalies.
    Kerststallen zie je volop, voor ons doen wel een beetje kitcherig.
    Geniet lekker van de Braziliaanse zon en we wachten weer op bericht uit...... Donde?
  4. Nel:
    28 december 2009
    Martine,
    Met plezier heb ik je verhaal gelezen en je foto's bekeken.
    Fijn dat je er van geniet.
    Groeten van Nel
  5. Marjolein:
    31 december 2009
    En hoe is Rio met oud&nieuw?????
    Van hieruit iig de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar :)
  6. Gert-Jan:
    1 januari 2010
    Martine, op deze eerste dag van het nieuwe jaar wens ik jou een interessant, gezond en veilig 2010 toe.

Op het nieuws was er een berichtje dat Rio zo ongeveer onder water staat na hevige regens die het openbare leven flink verstoren. Heb jij daar ook iets van gemerkt offe.... ben je hem op tijd gesmeerd naar drogere oorden?
  7. Joanne van der Made:
    3 januari 2010
    Hai meid, happy new year!! We hebben je gemist hor!Hoe was je oud en nieuw?? Merk je iets van de ellende in Rio?? Was hier op het nieuws. Laat ff wat horen :-)

xxJo
  8. Kees Timmer:
    5 januari 2010
    Ha Martine,

Jij in de zon en wij lekker in de kou. Ik wens je een heel voorspoedig en vooral gezond 2010. Ik hoop dat al je reis dromen uit zullen komen. Hier zoals je al begrpen hebt is het koud en we hebben lekker veel sneeuw. Voorlopig zal jij daar geen last van hebben. Het ga je goed en zoals ik al schreef, lekker in de zon en blijf genieten.

Groet
    Kees Timmer
  9. jos van der made:
    10 januari 2010
    Martine, wat staat er de komende weken op het 'reislustige menu', gaan er nog spannende zaken gebeuren en van dat water in Rio, dat gaat ook weer over, ze zijn daar wel wat gewend. In de HW is het nu koud en wit, heeft wel zijn charme, maar ze moeten niet te fanatiek worden met die witte massa, iedereen wordt zo traag. Nu het beste en we horen zeker van je, groet uit Maasdam, Jeannette en Jos van der Made
  10. mathijs:
    10 januari 2010
    hoi juf hoe is het met u waar bent u nu bij ons in de klas gaat het super goed
    groetjes mathijs