Buenos Aires

15 oktober 2009 - Buenos Aires, Argentinië

De kop is er af. Ik ben inmiddels een week in Buenos Aires. Ondanks dat Buenos Aires erg modern is, zijn er dingen die verraden dat ik toch echt in Zuid-Amerika ben. Zo versta ik de Portenos (mensen uit Buenos Aires) niet en de meesten mij niet. Wat inhoudt dat, als ik ze een vraag stel, zij in het Spaans blijven praten en ik in het Engels met hier en daar een verdwaald Spaans woord. Het is dan ook hard nodig om Spaanse les te volgen.

Ik zou graag wat meer willen vertellen over de mooie gebouwen, maar helaas heb ik er nog maar weinig gezien. Dat komt niet door het gebrek aan historische gebouwen, maar door een overvloed aan hondenpoep. Met slippers aan is het dus van cruciaal belang om naar de grond te blijven kijken.
Een fietstour was dus een goede uitkomst. Op fel oranje fietsen (kan het nog Nederlandser?) fietsten we door de stad richting La Boca. La Boca is onder andere bekend vanwege het voetbalteam waar Maradonna is begonnen en de felgekleurde gebouwen. La Boca bleek een soort openluchtmuseum te zijn. Gevolg: het zag zwart van de toeristen. ‘ s Avonds gaat La Boca dicht en is het te gevaarlijk om over straat te gaan. La Boca is een arme wijk.
De verschillen tussen arm en rijk zijn duidelijk zichtbaar in Buenos Aires. Bedelende kinderen, zwervers en vervallen huizen tegenover luxe appartementen en de meest modern spullen.
Arm of rijk, een ding hebben ze gemeen en dat is de vriendelijkheid. Ik ben nog geen onaardige Argentijn tegengekomen. Of zou dat komen doordat ik er geen woord van kan verstaan?!

De bussen zijn hier ook zeer opvallend. Eigenlijk niet zozeer de bussen, want die zijn oud, stinken en maken enorme herrie, het gaat meer om de passagiers. Er wordt hier in een rij gewacht bij de bushalte. Degene die als eerste aankomt kan dus als eerste instappen. Van voordringen is dan ook geen sprake. Iets voor in Nederland?
Er staan sowieso vaak rijen. Ik ben er nog niet achter waar de mensen op wachten. Gelukkig heb ik nog even om daar achter te komen, want ik ben van plan om nog 3 of 4 weken hier te blijven.

Ik moet nu nog steeds wennen aan het ritme van de Argentijnen. ‘s Avonds gaan de meeste restaurants pas om 8 uur open en om 1 uur ‘s nachts is er bijna nog geen lege tafel te ontdekken. Helaas leeft mijn maag nog op Nederlandse tijd en begint die om 6 uur te rommelen. Ook hier hebben de Argentijnen aan gedacht, want op iedere hoek van de straat is een ‘kiosco’. Hier verkopen ze vooral kleine snacks en veel chocolade. Een waar paradijs voor de zoetekauw.

Afgelopen maandag ben ik begonnen met de Spaanse cursus. Niet meer ontspannen de stad rondslenteren, maar iedere dag huiswerk maken en woordjes stampen.

1. deuzjes:
    Dag Nichtje,

Goed dat je het naar je zin heb.
    Groeten van de Deuzjes.
  2. Annemieke:
    15 oktober 2009
    Ik heb even moeten grijnzen om je verhaal. Uitkijken dat je slippers niet vol hondepoep raken ;) Maar daar vind je ook vast wel weer een oplossing voor. Hopelijk vlot de Spaanse taal snel. Ik ben ook benieuwd naar foto's?? als je ze hebt.
    Ik kijk uit naar je volgende stukje!
    Liefs Annemieke
  3. Theo:
    15 oktober 2009
    leuk om iets van je te horen, martine.
    ben je alweer een week weg? had het niet in de gaten.
    hier gaat alles natuurlijk vanzelf gewoon door.
    vandaag, donderdag zijn de porto-cabins geplaatst.
    nog effe en we hebben wat meer lucht.
    de vakantie komt eraan, ben er wel een beetje aan toe.
    het ga je goed daar.

groetjes Theo
  4. Marjolein:
    leuk, leuk, leuk.
    ;-) wie is we, in we fietsten?
    (ik nieuwsgierig? JA :-) )
  5. Kees Timmer:
    Hallo Martine,

Goed te lezen dat je veilig bent aangekomen op je eerste reisdoel. Is de reis een beetje goed verlopen, geen vertragingen e.d. Het is inderdaat een heel andere wereld als ik het zo lees. Als je verhalen een goed beeld geven van Zuid-Amerika dan boek ik misschien ook nog wel eens een reis naar die wereld. Het is toch wel erg leuk he zo'n weblog. Zo kunnen we een klein beetje blijven volgen. Misschien ga je nog wel eens een school bezoeken dan kan je ook kijken hoe het daar er aan toe gaat.
    Harstikke bedankt voor je bericht, ik print het uit en leg het op de tafels en geef het aan de kinderen door.

Heel veel plezier op je ontdekkingsreis en geniet er van.

Groet
    Kees
  6. Gert-Jan:
    Hoi Martine,

als de cultuurschok en de jetlag weggeëbd zijn kun je hopelijk lekker genieten van het gedwarrel om je heen. Gewoon lopen in een winkelstraat in hartje Buenos (of zo) met het hoofd omhoog, maling hebben aan dat beetje poep van een Pekineesje met geruit rugdekje en een strikje in het haar en lekker luisteren naar het ge-OH van Argentijnen op een terrasje in het voorjaarszonnetje. Super!
    Slaap je in hotelletjes of jeugdherbergen? En ga je ook nog paardrijden met een paar gaucho's over de pampa's of misschien walvissen spotten?
    We zien je volgende weblog (en hopelijk wat foto's erbij) tegemoet en duiken hier intussen de herfst in.
    Hastá la vista. Het ga je goed!

Gert-Jan.
  7. Joanne:
    He Wijfie,

Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen. Ik was me iedere dag al zorgen aan het maken. maar nu ik lees dat je al gefietst hebt, is dat wat minder. Neem de goede dingen mee ( het netjes wachten in de rij) en laat de mindere dingen lekker achter (de vieze hondenpoep).
    Waar ben je op het moment gehuisvest heb je al wat kunnen vinden, heb je al leuke mensen ontmoet, schrijf je daar de volgende keer over??
    he meissie het ga je goed, veel plezier.
    en eet voor mij een lekkere Argentijnse steak (ha ha sorry grapje natuurlijk).

dikke kus en knuf
    Jo
  8. jenny:
    17 oktober 2009
    Hoi zus,

leuk hoor zo'n weblog! De foto's maken het een stuk makkelijker voor te stellen hoe het daar is!!Scheelt weer een ticket!! Met het filmpje was het nog niet gelukt zo te zien. Ga je dit nog proberen?? Lijkt me wel leuk. Ik heb zo helemaal niet het gevoel dat je zo ver weg bent.

xx

Jenny
  9. riet -joop:
    19 oktober 2009
    leuk Martine je weblog gelezen en je hebt het naar je zin .We zien graag naar je belevenissen uit .
    Probeer zigzaggend te lopen door de stad'.groetjes
    riet joop.
  10. Martijn (en een klein beetje Joanne):
    19 oktober 2009
    Hoi Peroti. Wat fijn dat je zo veel aan je vrienden denkt. Wij missen jou ook heel erg. Hopelijk kom je snel naar huis, want zo is het leven niet vol te houden. Succes met je Spaanse cursus.

xxx (allen van Joanne)

P.S. vergeet je duikcursus niet
  11. Marcelle:
    27 oktober 2009
    Hoi Martine,

Erg leuk om te lezen hoe het met je gaat!
    Ik hoop dat je nog veel leuke dingen gaat
    zien en doen. Ik ben ook in Argentinie geweest
    en ik herken er veel van! Veel plezier en
    erg leuk dat we zo op de hoogte gehouden worden!

groetjes Marcelle
  12. Marleene:
    29 oktober 2009
    Hi Martine,
    Heerlijk om te horen dat je er echt van kunt genieten.
    Die studietijd Spaans ga je dubbel en dwars in plezier terugverdienen. Je kunt echt niet zonder in Zuid-Amerika. Dan blijkt dat ze ècht aardig zijn, die Argentijnen.
    Mijn Buenos Aires budgettip: op de fiets naar de 'walvisbaai' gaan. Een flinke aanslag op je conditie, maar hopelijk heb je dan net zo'n geluk als ik toen. Heb er toen 2 heel dichtbij meegemaakt.
    Groeten, Marlene
  13. Fer & Ari:
    29 oktober 2009
    Hoi Smart,

Heb via Jo dit gekregen om je te tracken.
    Hoe gaat het met je cursus Spaans heel erg veel succes en lekker nieten daar!
    Groetjes uit koude kikkerland.

xxx Fer&Ari
  14. Joanne van der Made:
    30 oktober 2009
    Hai meid, hoe gaat het nou met je? Ik zal niet zeggen dat we je missen! But we are. Nol en Wim hebben een huis gekocht in Hoogvliet! Marjan is verhuisd naar Strijen.Wij wonen nog in Den Haag...Ik stuur nu ff een uitgebreider mail.xxJo
  15. vera:
    2 november 2009
    hallo juf martine.ik ben nu ziek. maar het gaat al een beetje beter.het is fijn om te horen hoe het met u gaat.maar die hondenpoep... met mij gaat het verder goed.ook op school.het lijkt me wel vervelend om van 8 tot 1 uur snachts te mogen eten, terwijl je normaal om 6 uur savonds eet. groetjes vera.