koud, kouder, KOUDST

30 november 2009 - Bariloche, Argentinië

Na het warme deel van Patagonie ben ik de kou ingedoken door naar het zuidelijkste puntje van Argentinië te gaan. De besneeuwde bergtoppen van Ushuaia was de busrit van 32 uur meer dan waard. In Ushuaia is genoeg te doen voor actievelingen. Voor mij hield dat wandelen in. De gletsjer lag vol met sneeuw en was daardoor goed te beklimmen. Het voordeel van steil onhoog klauteren over sneeuw is het moment dat je naar beneden mag. Glijdend! Het nadeel was dat mijn gympen doorweekt waren, net als mijn broek en truien. Het koudst waren mijn bevroren vingers. Ze stonden in een bepaalde positie en waren niet van plan om in beweging te komen. Ik heb nog nooit zulke koude vingers gehad.

Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik vele malen liever koude vingers heb dan een koud lijf. Dit heb ik ontdekt in Torre del Paine. Samen met een Duits talenwonder en een laid-back Australiër heb ik een 3-daagse wandeltocht gemaakt. Ik had alle warme kleding aan die ik in mijn rugzak had en was er van overtuigd dat dit alles mij wel warm zou houden. Niet dus.
Ik heb drie dagen lang koude tenen en kippenvel gehad. Het vervelendste waren de nachten. Ik kreeg het niet warm, zelfs niet met vier truien en vijf paar sokken aan. En de slaapzak zou je tot -15 graden warm moeten houden! Wie heeft dat bedacht? Zelfs de laatste dag toen het zonnetje heerlijk scheen en menig andere wandelaar in korte broek en t-shirt rondliep, ging bij mij alleen mijn regenjas uit. Brr!!
Gelukkig was het landschap adembenemend mooi en voelde het constant alsof je door een schilderij liep. Besneeuwde bergtoppen, blauwe meren en rode bloemen. Genoeg inspiratiemomenten voor de poëzieliefhebber.

Na dit korte bezoek aan Chili, wilde ik een bezoek brengen aan één van de grootste bewegende gletsjers ter wereld. Dit betekende de bus weer in en terug naar Argentinië. Het laatste stukje van mijn Argentiniëreis is in een hoog tempo gegaan. Na de gletsjer de bus weer in om richting het merengebied te gaan, Bariloche. De natuur is hier prachtig en je kan er heerlijk paardrijden. Ondanks dat blijft het te koud en vind ik het tijd om naar de zon te gaan.
Op naar BRAZILIË.

1. Gert-Jan:
    Hoi IJspegel!

Wat een geluk dat je niet in de winter naar de zuidpunt bent gegaan. Nu was het tenminste hartje zomer, gni gni gni..... En niet alleen Brabantse nachten zijn lang, hé! Je verhaal deed me terugdenken aan de koude winternachten in een tentje tijdens militaire bivaks. Koude neus, koude voeten en een slapeloze nacht zonder einde.... Nou ja, je bent weer een ervaring rijker, toch?
    Ik heb trouwens genoten van je foto's. Mooi van kleur en ze geven een goede indruk van het landschap.
    Kun je in het barre zuiden nog vegetarisch eten of zit je nu noodgedwongen aan de noodles uit de lokale supermercado?
    En ga je in Brazilië nog naar de watervallen van Iguaçu? Overdonderend mooi. Je kunt zelfs een korte helikoptervlucht maken over de watervallen vanaf een plek tegenover de ingang van het dierenpark.
    Ik las afgelopen weekend in het AD, dat Uruguay ook een mooi land moet zijn, het heeft zijn ouderwetse sfeer behouden.
    Nu mag je weer gaan puffen in Brazilië (Copa Cabana?). En je spullen goed in de gaten houden.
    Enig idee waar je de kerstdagen gaat doorbrengen? En ga je na Brazilië nog naar het "echte" Zuid-Amerika (Bolivia,Peru) of met een veel te dure boot naar de Galapagos eilanden? Je wilde toch ook nog naar Venezuela?

Nou Martine, tot mails of blogs. Veel plezier!

Gert-Jan
  2. Annemieke:
    30 november 2009
    Jeetje wat koud zeg! Nu vond ik het hier vandaag al vrij koud, maar als ik dan lees dat jij op je gympies in de sneeuw loopt.... Brrrrr dapper hoor!!!
    Prachtige foto's van een geweldige reis!!!
    Wat een ervaring.
  3. pap en mam:
    30 november 2009
    We kennen mensen die Zuid-Amerika van noord naar zuid bekijken. We kennen ook mensen die Zuid-Amerika van zuid naar noord bekijken. Maar we kennen echt niemand die Zuid-Amerika kris kras bekijkt, zoals jij......
    We zijn benieuwd naar je volgende sprong!!
    pap en mam
  4. riet -joop:
    6 december 2009
    Vanochtend even bij je pa en ma koffie wezen drinken.
    Hoorde dat je weer bericht gestuurd had Hele mooie foto,s er bij .wat zal jij genieten zeg.We wensen je verder een fijne reis toe. En hopen weer gauw van je te horen. liefs Joop enRiet.
  5. jos van der made:
    6 december 2009
    Het gaat goed met je, dat verraadt je uitstraling, Jeanet en ik houden je een 'beetje' in de gaten en horen via Joanne goede verhalen. Geniet er van en we horen van je, groetend, Jeanet, Jos en Harley vdMade.
  6. jos van der made:
    21 december 2009
    Martine, Wij gaan eerdaags voor de 'Kerst' naar Frankrijk en zullen Davy en Anna Mia weer zien, maar we willen je voor onze reis toch nog even prettige dagen toewensen en hopen dat je een spetterende start gaat maken, daar in dat verre Zuid Amerika, we nemen er eentje op je gezondheid en jolijt. groetend, Jeanet, Harley en Jos van der Made
  7. Corine:
    21 december 2009
    Hallo Martine,
    Eindelijk heb ik ook je weblog ontdekt! Wat heb je al veel meegmaakt, gezien en gedaan, zeg! Wat een mooie foto's heb je, prachtig!
    Als ik dat zo lees, zou ik ook meteen m'n biezen willen pakken en lekker weggaan. Je doet weer een schat aan ervaringen op, ze zullen je altijd bij blijven!
    Ik zie uit naar je volgende verhaal. Wij hebben hier net kerstvakantie (maandag 21 december). Er is een dik pak sneeuw gevallen en de kinderen zijn heerlijk in de sneeuw aan het glijden en spelen. Waar breng jij de kerst door? Ik ben benieuwd!
    Ik wens je nog veel reisplezier en kijk vol verwachting uit naar je volgende avontuur!

groetjes van Corine en ook van Rosanne (ze praat nog veel over je!)