Zon, zee, strand en........

18 november 2009 - Puerto Madryn, Argentinië

De busrit van Buenos Aires naar Puerto Madryn duurde ongeveer 19 uur. Gelukkig had ik een prima plek, bovenin en vooraan. Het uitzicht zelf was nogal slaapverwekkend. Uren lang hetzelfde vlakke, lichtbegroeide landschap. De verkeersborden brachten afwisseling tijdens de rit. Een aantal getallen wekten mijn verbazing, zoals;
Ushuaia: 2849 km
Volgende dorp: 150 km
Aantal inwoners van dat dorp: 32
Aantal hotels in dat zelfde dorp: 5 en 1 camping
Aantal gestrande auto´s: 1 en dat terwijl er heel wat oude verroeste brikken rondrijden

Puerto Madryn is geweldig. Het stadje zelf is leuk, maar vooral de activiteiten zorgen voor het vermaak. Het weer is heerlijk, dus heb ik de kans gegrepen om met zeeleeuwen te gaan zwemmen. Met de boot vaar je naar de kolonie, je duikt het water in en hopen dat ze naar je toe zwemmen. En dat doen ze! Ze laten zich aaien, snuffelen aan je gezicht en knabbelen op je vingers. Je vergeet spontaan dat het water ijskoud is en, als door een hoge golf je snorkel vol met water loopt, is dat helemaal niet zo erg meer als je naar die snoetjes kijkt!

In het hostel vertelde men dat je met de fiets naar de zeeleeuwenkolonie Punto Loma, kon fietsen. De weg is niet geasfalteerd, maar enkel grind en zand. De heenweg ging erg gemakkelijk, want het waaide zo hard dat ik bijna niet hoefde te trappen. Alleen toen ik vast kwam te zitten in het zand werd er een beroep gedaan op mijn beenspieren.
De terugweg echter, was één grote marteling. Tegenwind, zandstormen, steile heuvels en heel veel mul zand. Halverwege was er een afgelegen strand wat een goede plek was op te lunchen en uit te rusten.
De ellende van het terugfietsen verdween, toen ik een soort bries hoorde en er twee ogen naar me keken. Een zeeleeuw op nog geen 3 meter afstand. Fantastisch!

Na 5 dagen en het zien van vele zeeleeuwen, pinguïns en zeeolifanten was het tijd voor het hoogtepunt: de walvissen.
Op de wal kon je ze al zien, maar van dichtbij is natuurlijk veel beter. Op een paar meter afstand van de boot zwommen moeders met hun jong. In de verte zagen we er één kunstjes doen. Wat een prachtige beesten. Alhoewel....ze zaten onder de eeltknobbels en wonden van de zeemeeuwen die hun constant aanvallen.

Na een busrit van 32 uur ben in aangekomen in Ushuaia. Helemaal in het zuiden van Patagonië.

1. Annemieke:
    19 november 2009
    Wauw, wat een prachtig verhaal zit ik hier weer te lezen. Je geniet daar echt!
    Liefs Annemieke
  2. erwin:
    19 november 2009
    Zo te horen en zien vermaak jij je wel daar. Lijkt me een mooie ervaring om met die beesten te zwemmen. Verhuren ze daar geen scooters??? Je gaat dat hele stuk toch niet fietsen! Veel plezier!!
  3. jenny:
    20 november 2009
    Ohh Martien, wat klinkt dit super zeg!! Nu weet ik zeker dat ik je nooit meer mee krijg naar een dierentuin :)!!
    Mooie foto's trouwens. Wordt nog lastig welke je straks thuis in een lijstje moet doen!!

xx

je zus
  4. Joanne van der Made:
    20 november 2009
    Te gek meid en wat een schattige foto's! Meid uit de polder die moeite heeft met fietsen??? Hoe kan dat nou?hahah grapje.

xJo
  5. Marjolein:
    21 november 2009
    Je hebt weer genoeg gezien en meegemaakt zeg! 'T is dat ik niet zo lang van huis kan/wil anders........
    Genietze en keep up the foto's enz :)
  6. riet -joop:
    22 november 2009
    leuke foto,s Martine ik zie wel dat je het naar je zin hebt.Geniet er van en kijken naar je volgende foto,s uit. groetjes riet joop.
  7. deuzjes:
    22 november 2009
    Beste Martine, hou een plekkie vrij wij komen naar je toe. Groetjes en xxx de Deuzjes.
  8. merel:
    23 november 2009
    heey juf martine,

ik mis u heel erg. heel de klas mist u ook heel erg. we denken ook nog veel aan u hoor.

merel (uit uw klas 6b)
  9. Fleur:
    28 november 2009
    heey juf martine,
    ik mis u heel erg en ook heel de klas we hebben en denken nog heel veel over u nog veel pleizier

xxx Fleur (uit 6b)
  10. Heleen:
    29 november 2009
    Haaai Martine!
    O dat klinkt geweldig allemaal! Ben benieuwd hoe het in Ushuaia is!
    Ik ben nu met mijn zusje in Mar del Plata, maar het regent als een gek! Hopelijk kunnen we morgen nog even een stranddagje inplannen en is het weer beter! Morgenavond vertrekken wij ook richting Puerto Madryn en gaan we hopelijk ook al die mooie leuke dingen doen die jij hebt gedaan. Daarna gaan we richting Bariloche! Wie weet komen we je nog wel ergens tegen!
    Have fun,
    Liefs Heleen
    (hoe is het trouwens met je buik??)